TÉMA Půst

Osvěžte a nastartujte své tělo jarním půstem!

Co si vlastně představit pod slovem půst? V tomto případě jej můžeme vystihnout také slovem "regenerace." Půst dokáže odlehčit trávicí systém, dodat nám ztracenou energii, zvýšit vitalitu, ale i tzv. "vyčistit hlavu." Někteří z těch, kdo se už dlouhodobě přátelí se zdravou životosprávou, ji možná kdysi úspěšně nastartovali právě takovým půstem.

Existuje několik specifických druhů půstu a v každém případě by mu měla předcházet psychická příprava. Nespojujme si půst nutně s náboženstvím, sektářstvím ani dlouhodobým omezením jídla na životně nutné minimum. Půst nám může prospět, dodržujeme-li určitá pravidla a samozřejmě respektujeme-li svůj zdravotní stav.

Jak může probíhat regenerační a detoxikační půst?

Půst může vypadat u každého jinak, záleží na zdravotním stavu a preferencích. Někdo se začne soustředit jen na určité skupiny potravin, někdo vsadí na tekutou stravu, někdo zkusí krátkodobý půst "čistě na vodě." Vždy je nutné znát svůj cíl a informovat se o tom, co se v našem těle děje vlivem krátkodobého hladovění, být si vědom možných rizik, ale i pozitiv, kvůli kterým to všechno děláme. Půst tak může být pro tělo naprosto přirozeným, očistným procesem, který nám přinese prospěch, lepší pocit a uspokojení. V opačném případě může mít za následek pouze frustraci, stres a tím zbytečnou zátěž pro organismus.

Dlouhodobý půst může být hazard!

Řada odborníků se shoduje v tom, že začínat je vždy nutné po troškách. Jednodenní půst tak bude naprosto vhodnou volbou pro úplné začátečníky. Můžete si jej dopřát jednou týdně či měsíčně, podle potřeby, vlastního uvážení a pocitu. Tří a více denní půsty mohou být zejména u laiků nebezpečné. V tomto případě už v těle dochází k velkým regulačním změnám a problémy mohou pociťovat hlavně lidé zvyklí na poměrně vysoký příjem cukrů. Ti pak často končí v mdlobách, nebo v těžko zvladatelných záchvatech žravosti končících nočním "luxováním" domácích zásob a sladkostí.

Jak tělo reaguje na ozdravné postění?

Při půstu prochází náš organismus několika stádii. Nejkrizovější je pochopitelně to první, tzv. glukoneogenetická fáze, která trvá několik hodin. Když tělo překoná tento prvotní šok, začne vylučovat tzv. "šetřící" protein, v důsledku jakéhosi přepnutí se do režimu efektivního spalování tuků. Ketolátky a mastné kyseliny jsou tak využívány a spotřebovávány jako primární zdroj energie.

Zásady zdravého půstu

  • Půst by neměl přesáhnout 3 dny.
  • První a třetí den slouží jako vyrovnávací. Je dobré jíst méně než obvykle a zařadit do stravy hlavně zeleninu, rýži, ovoce a potraviny s vysokým obsahem vlákniny.
  • Ve vrcholný den půstu se pijí jen ovocné a zeleninové šťávy.
  • Nutný je dostatek tekutin – až 3 litry neslazených nápojů denně.
  • V době půstu nekuřte, nepijte alkohol ani kávu.
  • Pročištění urychlí pohyb na čerstvém vzduchu, nejlépe v podobě rychlá chůze po dobu 30-60 minut.
  • V době půstu se vyvarujte zvýšené fyzické i psychické zátěže.

Jak pokračovat a co dodržovat po skončení půstu?

Po skončení půstu dodržujte nadále pravidelný příjem většího množství tekutin, zejména čisté vody, která je základem každé očisty a ozdravného půstu. Do jídelníčku zařazujte zeleninové polévky, ovoce, zeleninové či ovocné šťávy, dále pak dušené kuřecí maso, dušenou zeleninu, rýži, brambory, mrkev, špenát apod. Vynechejte těžké, hodně kořeněné a smažené pokrmy či jiné škodliviny. Před začátkem půstu se vždy nalaďte do klidu a psychické pohody, očistu si tak dopřejte nejlépe o víkendu, spíše než uprostřed hektického týdne. Myslete na relaxaci a odpočinek, které by měly proces očisty a regenerace provázet.

Zdroj: bleskprozeny.cz, Celostní medicína, vimcojim.cz

Foto: iStock

Osvěžte a nastartujte své tělo jarním půstem! patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Adresář

Poradna na téma Půst

Diskutujte na téma Půst

Píšeme jinde
  • Recept na živáňskou pečeni krok za krokem

    Recept na živáňskou pečeni krok za krokem

    Živáňská pečeně je pokrm slovenské kuchyně, který má spoustu variant. Klasická příprava spočívá v kombinaci vepřového, jehněčího a hovězího masa, které se napíchá na jehlu a pomalu rožní. Ne každý si může tuto přípravu dovolit, proto si dnes připravíme levnější živáňskou pečeni v troubě.

  • Recept na slaný špagetový koláč krok za krokem

    Recept na slaný špagetový koláč krok za krokem

    Vyzkoušejte tip na rychlý oběd či večeři. Špagetový koláč s balkánským sýrem, špenátovými lístky a čerstvými bylinkami dobře chutná, zasytí a není náročný na suroviny.



Zdravě.cz na Facebooku